Svart på vitt.



Jag ska vara med i en studie på Karolinska kring träning och Reumatism. För att vara med gör man en inmätning, så man har något att jämföra med vid mätningen om ett år igen. Inget obehagligt så långt och då har jag verkligen en anledning att släppa mig till gymmet ett par dagar i veckan.

Så till det mindre trevliga... I och med inmätningen blir man konfronterad med hur dålig man egentligen är. Jag har oftast inte ont i mina händer och man orkar vad man orkar så är det. Snittvärdet i greppstyrka för en kvinna i min ålder ska vara 298, jag hade 91 på min "starka" hand. Höger har varit den svaga handen och idag var den tom sämre än vänster, 78...

När det blir så här konkret pallar inte ens jag, då måste man få gråta en skvätt. Sedan får man ständigt frågan "hur kan du vara funktionshindrad", vore enklare att sakna hand helt.

Nåväl bara att gå vidare, men lite tuffare känns det allt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spirig, fantastisk häst o lastbil...

Hur startade allt? - Reumatism och hästar del 1

Däckad...