Blicka 2010



Idag har jag varit på ett forum som heter Blicka. Eftersom jag är ny i den här branschen, var detta således något helt nytt för mig. Det skulle visa sig vara en lysande plats för en som mig med en hel del starka åsikter om patienten i Sverige.
Årets tema var "Patienten och tekniken - om den individualiserade vårdens utmaningar", temat fick mig att hoppas på en hel del patient på scenen i olika former.

Tji fick jag, fram till lunch pratades det bara biomarkörer... Det är ju fantastiskt att man kan skräddarsy medicinering redan nu, men det är inte det jag tänker på när jag hör patient. Det handlar ju mer om kostnad och om proffessionen (som vanligt), så fram till lunch syntes inte en patient någonstans!

Nåväl, lunch med intressant diskussion och bra sällskap. Efter lunch tog det sig dock! En inspirerande kvinna från NHS i England talade om patienten på ett fantstiskt sätt! Farbröderna i kostym spg dock måttligt roade ut, underbart med en person som brinenr för sin sak och rör om i grytan. Ska det vara så svårt att förstå att det är patientens upplevelse som är det viktiga och kanske inte medicinen hon får? Det är väl bara att fråga vilken kroniker som helst!
Jag fick en pratstund med henne och hon blev jätteglad för att i alla fall en person i auditoriet tänkte som hon! :-)

På slutet hettade det till när förläsarna ville förkasta processtyrningen, som de tidigare talarna förordat!
Själv har jag svårt att förstå hur en människa av kött och blod passar in i en processtyrd sjukvård...

Summan av kardemumman blev en dag med lite bra och en del att ta med sig hem. Gör det gärna igen, om inte annat så för nätverket!

Tack för en bra dag vill jag säga till mina bordsgrannar, som nog blev lite färgade av att ha både mig och Janne Bagge från Reumatikerförbundet till bordet! :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spirig, fantastisk häst o lastbil...

Hur startade allt? - Reumatism och hästar del 1

Däckad...